GESCHIEDENIS

ONTSTAAN

De Bierkade en de Dunne Bierkade, op de grens van Centrum en Stationsbuurt, dateren uit het begin van de zeventiende eeuw. Lange tijd functioneerden ze ook als een van de singels, eeuwenlang de buitenste verdedigingsgordel van Den Haag. Ze danken hun naam aan het feit dat hier de aanvoer van bier van brouwerijen buiten de stad verplicht was gesteld. 


Op De Bierkaay werden de biervaten gelost zodat de lokale overheid grip had op de handel en op de betaling van de accijns. De overkant werd ook in de zeventiende eeuw bebouwd en kreeg de naam het Groenewegje, vermoedelijk naar de grondeigenaar Ariens Groenewech. De kades kenden in de Gouden Eeuw heel wat beroemde bewoners, onder wie Claes Dircx van Balckeneynde, de bouwer van het Catshuis, alsook de schilders Jan van Goyen, Pieter Post en Jan Steen.

Restaurant De Gracht Den Haag
De Gracht Den Haag

Van Avenue Culinaire naar De Gracht

De horecaondernemers aan de Bierkade en de Dunne Bierkade hebben zich begin 2020 verenigd in een nieuwe organisatie om hun kades te promoten als het derde uitgaansgebied van Den Haag, naast de Grote Markt en het Plein.  Zij kozen daarvoor de passende naam De Gracht, omdat het nergens anders in Den Haag mogelijk is om zo van het water te genieten. Daarmee werd ook afscheid genomen van het uitgeholde begrip Avenue Culinaire. 


Bij De Gracht zijn zeven restaurants (Basaal, Eten bij Werelds, Ethica, Kaai 13, De Kade, Setare, Yuzu), vier bars (The Court, The Golden Stork, De Paas, De Pakschuit), een hostel (The Golden Stork), een rondvaartbedrijf (De Ooievaart) en een kanoverhuurbedrijf (Kanoverhuur Den Haag) betrokken. Ook wordt nauw samengewerkt met City Mondial, een stichting die zich in dit deel van de stad inzet voor onder andere de stimulering van de lokale economie en de bevordering van het toerisme.

De Gracht Den Haag Bierkade

Locatie

De Gracht is gemakkelijk bereikbaar met de bus of tram en het is slechts 7 minuten wandelen vanaf Station Hollands Spoor. Op een kwartier loopafstand zijn Den Haag Centraal Station, China Town, de Grote Markt, het stadscentrum, De Haagse Hogeschool en Leiden University te vinden. Met het grote aanbod van bars en restaurants biedt De Gracht ’s middags, ’s avonds en ’s nachts een breed scala aan entertainment opties voor bezoekers uit de buurt, uit Den Haag en van buiten de stad, in een omgeving met een grootse historie en een enorme potentie.

Speerpunten De Gracht

De bij De Gracht betrokken horecaondernemers werken er voortdurend aan om hun zaak op het hoogste niveau te houden, in aanbod, uitstraling, inrichting en service. Met hetzelfde enthousiasme willen ze ook de buurt verbeteren, in nauwe samenwerking met de bewoners, overige ondernemers en de gemeente Den Haag. Hoog op het wensenlijstje staat het autoluw maken van zowel de Bierkade als de Dunne Bierkade, het inrichten van een terrassenpromenade, het verbeteren van de stadsverlichting en het vergroten van de veiligheid. 

Doel

Ontwikkelen van De Gracht als 

derde hotspot van Den Haag voor uitgaanspubliek van binnen 

en buiten de stad

Missie

Samen optrekken met alle horecaondernemers om in nauw

 overleg met bewoners, andere ondernemers en de gemeente zowel een kwalitatief uitstekend horeca-aanbod te handhaven als de omgeving een flinke kwaliteitsimpuls te geven.

Visie

De Gracht moet uitgroeien tot een aantrekkelijk, autoluw en veilig uitgaansgebied voor verschillende doelgroepen, waaronder young professionals, independent/urban explorers, quality seekers, 

internationale studenten en reizigers.

Plannen

Stichting en winkeliersvereniging/ BIZ opzetten om samen met de ondernemers te investeren in de de bedrijfsomgeving om zo de straten aantrekkelijker te maken.

Praten met buurtbewoners, bewonersorganisaties, wethouders en de burgemeester om de huidige problematiek te bespreken en te verbeteren.

Website met alle informatie en voortgang evenals schetsen en beelden van de kade 
(toekomst en heden).

Wensen van de Gracht

De gemeente zou de verkeersmaatregelen kunnen verbeteren voor de leefbaarheid en het ondernemersklimaat. Ook draagt de gemeente dan bij aan het beleid op het gebied van terrassenpromenades, verkeersveiligheid, luchtkwaliteit en de mobiliteitstransitie.


Autoluwe Kades    

De Bierkade en de dunne Bierkade fungeren bijna nooit als bestemmingsverkeer. De straten zijn een 30km zone met geen of zeer slechte drempels. Al het verkeer van de pletterijkade rijdt hier hard doorheen. Door van het plaatsen van pollers maken alleen de bewoners en ondernemers gebruik van de mooie kades en wordt al het andere verkeer geweerd.


Terrassen promenade

Door het autoluw maken van de kades ontstaat er ruimte om de terrassen naar achter te verplaatsen om zo passanten de ruimte te geven om op de kade te lopen langs de terrassen. 

Op dit moment bestaat de kade uit geparkeerde auto’s en onveilige lage betonnen paaltjes en vele andere obstakels door ruimtegebrek en onjuiste gebruik kleine de ruimte die er is.

Verbetering Verlichting

De grachten en de kades kunnen beter en meer verlicht worden. Dit kan door bijvoorbeeld verlichting te monteren aan de kade en onderkant van de burg. Dit maakt de kades en de gracht sfeervoller.

Ook is het mogelijk om de kades te verlichten doormiddel van verlichting in de bomen.


Veiligheid

Als de verlichting beter is dan is de veiligheid vergroot. Door de kades eveneens autoluw te maken vergroten wij de veiligheid voor passanten, bewoners, gasten en personeel.